Kada planiramo putovanje vodimo računa o svakom detalju. Udaljenost smeštaja od centra grada, opremljenost apartmana ili hotela, tačno vreme polaska i odabir avio kompanije su nešto na obavezno mislimo prilikom rezervacije putovanja, ali koliko vaše pažnje odlazi na kategegorije avionskih sedišta?

Bilo da putujete preko turističkih agencija, ili samostalno organizujete putovanje, odabir sedišta u avionu je nešto o čemu bi svakako trebalo da vodite računa. Ovo je posebno važno ukoliko letite na udaljene destinacije, pri čemu vam je potreban veći komfor, ili ukoliko samo putovanje avionom kod vas izaziva strah, mučninu, ili sličnu nelagodu.

Kvalitet i kategorija sedišta u avionu zavise od više faktora. Određuje ih sam izbor avio kompanije, avionske klase i, u najvećoj meri, pozicija sedišta. U nastavku teksta saznajte koje sve kategorije sedišta u avionu postoje, i procenite koja vam najviše odgovara.

Od čega zavisi raspored sedišta u avionu?

Konfiguracija putničke kabine, a samim tim i avionska sedišta zavise pre svega od tipa aviona kojim se leti. Manji avioni kao što su ATR ili FOKER najčešće imaju konfiguraciju sedišta 1+2 ili 2+2, dok je za širokotrupne avione češća konfiguracija 3+3 ili 3+4+3 i kapacitet sedišta od 525 do 853.

Sedišta u avonu su označena brojevima i slovima. Prvo se ispisuje broj koji označava red, a zatim mu se dodaje slovo koje predstavlja oznaku kolone. Kolone su označene slovima A, B, C, D, E i F, a za redove se koriste brojevi od 1 pa nadalje.

Kolone A i F se nalaze pored prozora, dok su C i D pored prolaza. Primera radi, sedište koje nosi oznaku A6 nalazi se u prednjem delu aviona, pored prozora, dok je sedište D25 smešteno u zadnjem delu aviona između prolaza (ako je reč o konfiguraciji 3+3).

Kategorije avionskih sedišta u odnosu na klase u avionu

Komfor pri letu zavisi u velikoj meri od toga kojom klasom putujete. Podsećanja radi, postoje 3 klase u avionu: ekonomska, biznis i prva klasa. Pojedine avio kompanije poseduju i ekonomsku plus klasu, a prva klasa sreće se samo kod određenih prevoznika.

Sedišta u ekonomskoj klasi su delimično obarajuća, poseduju prostor za noge ili legroom, a razmak između susednih sedišta se kreće od 74 do 94 centimetara, u zavisnosti od toga da li je reč o kratkolinijskom ili dugolinijskom letu.

Sedišta u biznis klasi su veća, šira i udobnija, i u većim avionima se mogu oboriti do čak 180 stepeni pod blagim nagibom. Kada su u pitanju sedišta u prvoj klasi, reč koja bi ih bolje opisala jeste – krevet. Ona se rasklapaju pod uglom od 180 stepeni i odvojena su posebnim pregradama.

Koji sve tipovi avionskih sedišta postoje?

To koje će sedište vama najviše odgovarati zavisi od vaših ličnih afiniteta. Za one koji imaju strah od letenja bolji je izbor sedište u prednjem delu aviona, jer je doživljaj sletanja i poletanja mnogo blaži u ovom delu.

Putnici koje se nalaze u zadnjem delu aviona će se poslednji podići u vazduh, pa će imati neprirodan pogled na putnike i deo aviona koji se nalazi ispred njih. Ovaj deo aviona se ne preporučuje ni putnicima sa slabijim stomakom. Oni bi takođe trebalo da izbegavaju sedišta pored prozora jer im i pogled na krilo aviona koja se trese može izazvati mučninu.

S druge strane, pojedini putnici traže isključivo sedišta pored prozora, jer uživaju u posmatranju okoline. Kriterijumi koji određuju tipove sedišta u avionu jesu pozicija sedišta i njihov naslon.

Vrste avionskih sedišta u zavisnosti od pozicije

Window seat – Sedišta pored prozora

Možda najtraženija mesta u avionu jesu ona pored prozora. Popularna su kod osoba koje vole da posmatraju predele iznad kojih putuju, svetla grada u koji će sleteti. Međutim, iako je pogled sa visine njihova prednost, ova avionska mesta imaju i mane.

Putnici koji se nalaze na ovim mestima imaju manje prostora ispred sebe, pa su samim tim i manje udobna. Takođe uzmite u obzir i to da ćete morati da pomerate osobu pored sebe prilikom ustajanja.

Aisle seat – Sedišta pored prolaza

Kao što smo već pomenuli, ovo mesto u avionu je najbolje za osobe koje imaju strah od letenja, jer im pruža osećaj slobode da mogu da ustanu kada požele. Ovde se takođe smeštaju slabo pokretne osobe, kao i osobe kojima je dodeljena pratnja tokom leta. Takođe, ljudi koji idu na poslovna putovanja preferiraju ova sedišta zbog mobilnosti, kako bi što pre ušli i izašli.

Emergency seat – Sedišta pored izlaza za slučaj opasnosti

Sedište pored izlaza za slučaj opasnosti nosi određene privilegije, ali obaveze. Prednost je veći komfor, koji je omogućen time što je razmak ka sedištu ispred značajno veći. Zanimljiva je činjenica da ova sedišta ne može rezervisati svako.

Putnik koji želi da rezerviše ovo sedište mora biti sposoban da u vanrednim situacijama otvori izlaz za evakuaciju i oslobodi prolaz. To znači da mora biti upoznat sa bezbednosnim pravilima ponašanja tokom leta, ali i da mora proći procenu kabinskog osoblja koje će odlučiti da li će putnik tokom leta ostati na tom sedištu.

Osoblje putniku detaljno objašnjava proceduru evakuacije i upoznaje putnika prilikom rezervacije sa posebnim uslovima.

Bulkhead seat – Sedišta ispred / iza pregrade

Ovo su i najbolja, ali i najgora sedišta. Ona avionska mesta koja se nalaze iza pregrade su uglavnom sedišta u prvom redu ekonomske klase, pa su u pitanju veoma udobna sedišta jer putnici imaju više prostora.

Sedišta ispred pregrade se nalaze u poslednjem redu, i predstavljaju sedišta koja treba izbegavati, s obzirom da poseduju ograničenje u pogledu spuštanja naslona, a samim tim i manju dozu komfora. Obično je ova pregrada na kraju aviona zid koji odvaja putničku kabinu od toaleta, bifea i ostave za posadu.

Vrste avionskih sedišta u zavisnosti od naslona

Recliner seat – Sedišta sa običnim naslonom

Veličina, udobnost kao i materijali koji služe za izradu ovih sedišta zavise od aviona i avio kompanije, ali ono što im je zajedničko jeste mogućnost pomeranja naslona unazad, kako bi se putnici opustili i odspavali. Uz poboljšanje karakteristike, ova sedišta se nalaze i u biznis klasi, kada su u pitanju kraći letovi.

Lie-flat seat – Sedišta sa oborivim naslonom

Ovo su sedišta rezervisana za biznis i prvu klasu u avionu. Ona se, kao što smo već pomenuli, mogu oboriti i do 180 stepeni. Koriste se pre svega tokom interkontinentalnog saobraćaja.

Suit seat – Kombinovana sedišta

Ova avionska sedišta nalaze se samo u najvećim avionima, kao što je džambo-džet (Boeing 747) ili u širokotrupnim avionima najnovije generacije kao što je Dreamliner ili Boeing-ov Triple Seven.

Kombinovana sedišta predstavljaju mini kabine koje pružaju potpunu privatnost, mogu se okretati na razne strane pa omogućavaju razne kombinacije tokom putovanja. Reč je o najnaprednijim sedištima koje odlikuju velike inovacije kada je u pitanju komfor.

Kako se vrši rezervacija sedišta u avionu?

Pri kupovini avio karte trebalo bi da se odlučite za to kojom avionskom klasom želite da putujete, ali i da izaberete odgovarajuće sedište. Rezervaciju sedišta u avionu možete izvršiti na više načina.

Prvi je svakako da sedište rezervišete odmah po kupovini karte u turističkoj agenciji, ili u avio kompaniji. Rezervacija se može izvršiti i preko raznih online pretraživača. Druga opcija je rezervacija prilikom čekiranja. Kada se budete čekirali, možete zamoliti službenika avio kompanije da vam rezerviše određeno sedište, ukoliko ono nije već rezervisano.

Rezervacija sedišta u avionu nije neophodna, pa u slučaju da propustite da to uradite, ne brinite, nećete ostati bez istog. Sedište će vam biti automatski dodeljeno prilikom online registracije, ili će vam službenik kompanije dodeliti prvo slobodno mesto nakon registracije na šalteru.

Sedišta na čarter letovima obično nisu numerisana, pa se sedišta biraju na osnovu toga – ko prvi zauzme mesto, tako da se u tom slučaju preporučuje da se ukrcate među prvima ukoliko želite da zauzmete najbolje sedište.

Ukoliko ste u mogućnosti da birate, savetujemo vam da na vreme rezervišete svoje mesto u avionu i isplanirate putovanje. Što se pre ukrcate, pre ćete stići na željenu destinaciju!